De mest populære bilene lansert i Norge i 2011

Related Post

  • No related post.

Peugot 508 ble kåret til «Årets Firmabil» i Norge, som første elbil stakk Nissan Leaf av seieren som «Årets Bil 2011» i Europa, mens stasjonsvognen Audi A6 vant publikumsprisen.

 

Sammen med Hyundai i40 har Peugot 508 vært et av årets viktigste nyheter på bilfronten. Peugots nyvinning har tatt markedet med storm, og ble så sent som i høst kåret til «Årets Firmabil» i Norge av Dagens Næringsliv. Lav pris, flott design og gode, effektive motorer er noen av årsakene til at nettopp denne bilen stakk av med seieren. Samtidig er dette er realt comeback for Peugot i denne klassen. Dens forgjenger, Peugot 407, ble aldri noen stor favoritt, og slet blant annet under at stasjonsvogna rommet mye mindre enn de fleste konkurrentene. Noe Peugot nå har rettet på.

Årets Bil i Europa

Den 29. november gikk Nissan Leaf av med seieren som Årets Bil 2011 i Europa. Bilen er i tester beskrevet som en trivelig, ergonomisk og pedagogisk elbil. Den oppleves som lett og kvikk i bytrafikk, samtidig som den holder fin flyt også utenfor byen. Som første elbil noensinne utkonkurrerte den 40 andre bilmodeller. Og det var hard konkurranse. I finalen knivet også disse seks om den ettertraktede prisen; Alfa Romeo Guiletta, Citoën C3/DS3, Darcia Duster, Ford C-Max, Opel Meriva og Volvo S60/V60.

Det var et jevnt løp mellom toppfinalistene, og andreplassen gikk til Alfa Romeos nye Guiletta. At den innehar få spesielle nyvinninger trekker noe ned, men Italieneren har imponert mange, både når det kommer til lekkert design såvel som kjøreegenskaper.

Kollisjonssikkerhet avgjørende

Opel Meriva endte på en tredjeplass i den europeiske kåringen av Årets Bil. Den er sett på som en veldig praktisk og original mini-fleksibil, og er i tester beskrevet som både trivelig og romslig i interiøret. Den er et godt alternativ til bilene i C-segmentet, med kjøreegenskaper som er nesten like gode, forutsigbare og trygge. Opels sikkerhetssystem i den nye Meriva inkluderer førerassisteringsfunksjoner, stabilitetsprogrammer, varselssystemer og passive sikkerhetsfunskjoner.

Bilsikkerhet blir stadig viktigere når norske bilførere skal kjøpe ny bil. I snitt skal biler i Norge gå på veien i ti år, og topp kollisjonssikkerhet er avgjørende for alvorlighetsgraden av ulykker. Statens vegvesen anbefaler ikke kjøp av nye bilmodeller som innehar mindre enn fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester. Dette er forøvrig også maks oppnåelig karakter. I en oversikt over de mest solgte bilmodellene i fjor, var antiskrenssystemer tilgjengelig i 99 av de 100 mest solgte modellene av nye biler i 2010. Det er forøvrig sjelden ren teknisk svikt som er årsak til ulykker, men slitasje på bil, som for eksempel skader på bilglass eller feil på dekk.

Stasjonsvogn fikk folkets pris

I VGs kåring av Folkets favorittbil 2011 har 52 000 lesere i løpet av en uke stemt på sin favorittbil gjennom VG, VG Nett, E 24 og BilNorge.no. Den nye stasjonsvognen Audi A6 gikk av med seieren. Den er den klassiske stasjonsvognen i en mer luksuriøs innpakning, godt tilpasset norsk veistandard og fartsgrenser. På plassene etter Audi A6, har det norske folk stemt frem BMW 1-serie og den rykende ferske Range Rover Evoque.

Den fullroste Ford Focus har også gjort et godt inntrykk på nordmenn i år. Førerstøttesystemer i luksusbilklassen, fantastiske kjøreegenskaper og gode priser er blant de mange lovordene nykommeren har fått. Ford Focus er forøvrig også kåret til årets familiebil i Sverige. Til tross for pris som «Car of the Year» i Europa, kom Nissan Leaf ikke lenger enn til 20. plass på denne norske kåringen.

I Dagbladets Årets bil-kåring gikk Volvo S60/V60 av med seieren, og scorer godt på miljøprofil, sikkerhetsnivå og at den finnes i prisgunstige versjoner.