Hvordan få tid til trening?

Trening tar tid, og i dagens samfunn har vi mindre tid. Med sosiale medier, jobb-mail og telefoner som alltid er på er det en lavere terskel for å bli forstyrret og rote bort tiden man faktisk burde/ kunne buke på å trene. Ikke nok med det men skal du kunne si at du har trent så skal du jo være svett? Det er ikke nødvendigvis sant, Du kan ha flere mini-økter under dagen. Forskning sier at 30 minutter med fysisk aktivitet hverdag gjør deg sunnere, nå er riktig nok dette aktivitet som øker pulsen. Men alt hjelper eller hva?

Det å trene er egentlig ikke verre enn at musklene skal utsettes for stress. Det er ikke nødvendigvis det at du absolutt skal gjøre tunge øvelser som gjør det smertefullt å løfte en melkekartong. Det skal være krevende å trene, det er ikke det jeg sier, men med litt øvelse så kan du lære deg å trene hver gang du pussertennene, lager mat hjemme, sitter på kontoret eller kjører bil.

Uansett her finner du tre øvelser du kan begynne med allerede når du kommer hjem fra jobb, og det beste av alt, med mindre du er i ekstremt (!) dårlig form så kommer du ikke til å svette av det heller.

trening tar tid_1
Vi vet dette kanskje ikke har noe med saken å gjøre! Men er veil ikke noe galt i en bra kropp?

1. Knebøy mens du pusser tennene.
a. Gjør tannbørsten klar
b. Før du startet å børste tennene bøy knærne sånn at du kommer ca 10-15 cm ned.
c. Hold denne posisjonen under tiden det tar å pusse tennene.

2. Armhevninger mens maten blir klar.  ( Eksempelet er om du for eksempel koker noen egg)
a. Gjør maten klar og legg det i kjelen.
b. Når vannet begynner å koke begynner du med armhevninger inntil kjøkkenbenken. Plasser begge hendene på kjøkkenbenken og ta ett eller to steg ut fra benken sånn at du står i vinkel. Deretter begynner du med armhevninger.  Dette tar vel ca. 10 minutter avhengig av hvordan du vil ha eggene og du kan fort ta 100 armhevninger.  Er du litt mer erfaren så bruk en stol isteden, på denne måten får du større motstand, tilslutt vil du kunne begynne på gulvet og så senere sette beina på stolen for å få tilnærmet maksimal motstand.

3. Stram magen mens du kjører bil. (husk å fokuser på kjøringen)
a. Når du sitter i bilen strammer du magen som om du prøver å presse navlen så langt inn som mulig.
b. Når du strammer, pust tungt 5-10 ganger (alt etter hva du klarer). Etter dette slapper du av i rundt ett minutt før du kjører på igjen.
Du kommer til å merke dette godt i magen. Og som du kanskje tenker så trener du magen.

Så der har du det! 3 forskjellige tips til hvordan du kan utnytte dødtiden man har daglig til noe effektivt. Disse øvelsene vil ikke gi det six-pack på en uke eller øke muskelmassen i armene dine veldig fort. Men ved å gjøre disse øvelsene regelmessig vil du raskt se endring og du vil også kunne prestere bedre neste gang du faktisk går på treningsstudioet.

Mitt tips er her å gjøre små endringer i hverdagen som får deg til å nå dine mål!
Har du noen tips til andre lesere kan du dele det med oss under her.