Backpacking: Tips som gjør din tur bedre

Denne artikkelen er en del av artikkel serien om Backpacking. For å få ett innblikk i Backpacking for nybegynnere kan du lese mer her. Du kan også lese om overlevelsesteknikker når du er ute på backpacking tur her.

Do you need these hiking tips? Ja, jeg regner med det, hvis ikke hadde deu jo ikke lest her ? Hvis du sliter med at du alltid får fliser i hånda, vrikker annkelen eller får vondt i kneet så kan dette være noen tips. Først la oss se på noen simple triks til å forberede seg bedre på en bckpacking tur.

Backpacking tips – Forberedelser

Hvis du ikke har vært spesielt fysisk den siste tien kan det å komme litt i form før turen være en stor fordel, spesielt om du skal på en lengere tur. Ikke bare vil det gjøre turen lettere å nyte, men ved å trene og bruke kroppen før du drar ut kan hjelpe deg med å forutse hvlken problemer du kan få når du er ute på tur.  Det å gå med en stor sekk på rykken krever styrke og ved å trene ryggen litt før turen vil du kunne unngå problemer.

Ta en tur med full sekk i området rundt der du bor og se hvor langt du kan gå uten å overanstrenge ryggen. Hadde du planer om å bruke ett par sko? Da burde du prøve dem, ikke start en backpacking tur med helt nye sko, da du mer eller mindre ber om å få gnagesår. Hadde du planer om å bruke joggesko, kan det være smart å beskytte anklene. En enkel måte er å bruke skoene i tereng, på den måten styrker du anklene på en naturlig måte. Skal du få noe effekt ut av det burde du gå mye i «marka» ett par dager i uken 2-3 uker før du drar.

Ut å sykle
Skal du på tur opp i fjellene så kan det å sykle hjelpe med å gjøre deg klar. Når du sykler bruker du mange av de samme musklene som når du går i oppoverbakke. Det å sykle er også en god måte å speede opp din aerobe kapasitet. Som igjen vil gjøre det lettere å gå fortere uten å slite deg helt ut!

Utstyr
Det å kjøpe riktig utstyr er essensielt for å få en god tur. Skal du på en kort tur i Nord-marka kan du egentlig bare hive på deg det meste, men skal du på en lang reise i Europa eller 12 måneder i Australia er det litt viktigere hva du har med deg. Jeans eller på godt norsk olabukser blir fort våte når det regner og det tar lang tid før det tørker, det er både ukomfortabelt, upraktisk og farlig om det skulle bli kaldt. En kaps holder sola unna ansiktet, en regnjakke holder deg tørr og en 2-3 ekstra lightere gjør det enklere å tenne bål om kvelden.

Ha altid med deg nok vann, det å henge vannet uten på sekken er en god løsning som gjør det enkelt å ha med vann..

backpacking.henge-vann-på-sekken

Har du problemer med smerter når du er ute kan de å ha med seg noen smertestillende tabletter i nødskrinet.
Selvfølgelig er det å ha med seg kompass og kart en veldig god ide.  Og også husk å si ifra hvor du skal slik at du ikke ender opp som fyren i 128 timer.

Ta vare på kroppen din.

Blemmer er ikke behagelig, ikke gnagesår heller. For å slippe blemmer kan det kanskje være en fordel å skippe massive fjellsko og tykke sokker, ofte kan disse gjøre det fuktig i skoene som igjen gjør at du får blemmer o.l. På lange turer kan det å bruke tynne nylon sokker og lette joggesko være en fordel da disse ofte puster bedre. Bkymrer du deg for ankel støtte? Styrk anklene da vel! Les litt lenger opp

Skaff deg rutiner, skal du gå i lange etapper kan det å ha gode rutiner når det kommer til føttene være en god fordel. Stop sett deg ned og ta av både sokker og sko. På denne måten får du luftet skoene og du lar føttene hvile litt, er sokkene våte bytter du samtidig. Heng gjerne de svettige sokkene på baksiden av sekken din så tørker de ganske så fort.
Husk å fjerne alle småsteiner å strå som eventuelt har kommet oppi skoen. Hvis det skulle bli ektremt varmt kan det å gå igjennom en elv med dem hjelpe også, se på det som vasking og vedlikehold, bare husk å ikke gjøre dette om det nermer seg kvelden. Du vil da ende opp med våte å kalde sko fram til dagen etter.

Om du sliter med smerter i kneet under gå turer er en lang varig løsning å trene opp kneet og nærliggende muskler, men dette kan ta litt tid. Skal du ut på en kortere tur kan det å kjøpe en elastisk kne beskytter hjelpe.

backpacking.elastic.knee.support

En annen ting som kan hjelpe mot smerter er gode sko såler. Dra til din nærmeste vilmarksbutikk for å få go informasjon og hvordan de forskjellige sko sålene kan hjelpe deg.

Det å forberede seg er jo viktig, men hva om du plutselig får smerter i kneet? Her er noen gode tisp:
Kjøl ned kneet med vann fra en elv eller evt snø.
Hvil beinet i opphøyd posisjon.
Lag en gå stokk, finn en pinne eller en grein som du kan bruke, bruk den spesielt i nedoverbakke.

Fortsatt for smertefult?
Da er det på tide å ta opp de smertestillende tablettene du forhåpentlig vis pakket ned før turen.

Her har du en oversikt over andre artikkler i denne serien :
Del 1: For Nybegynnere
Del 2: Hvordan pakke sekken?
Del 3: 6 gode vaner når du Backpacker.  
Del 4: Overlevelsesferdigheter  
Del 5: Vaske klær når du backpacker 
Del 6: Tips som gjør din tur bedre. ( Du er her nå)

Legg inn en kommentar